Zhodnocení realizace projektu "Vzdělávání pomocí blended learningu"
ZHODNOCENÍ REALIZACE PROJEKTU
název projektu:
„Vzdělávání pomocí blended learningu“
reg. č. projektu : CZ.1.07/1.1.00/57.1441
Realizátor projektu:
Základní škola Šitbořice, okres Břeclav, příspěvková organizace
Počet žáků, kteří využívali vzdělávání v anglickém a německém jazyce formou blended learningu (BL):
Celkem bylo zapojeno 60 žáků v AJ a 20 žáků v NJ.
Práce s výukovým programem a největší přínos: BL (program Blended learning) žáci bez problému využívali ve výuce i při domácí přípravě.
U většiny žáků se projevilo zlepšení komunikačních dovedností, které žáci využívali při jazykových činnostech ve školní i mimoškolní výuce.
BL umožňoval aktivní zapojení žáků, rozvoj poslechu s porozuměním, mluvení, čtení a psaní, respektoval individuální tempo, zajištěna operativní zpětná vazba.
Stručný popis práce s výukovým programem: Program používali všichni zapojení žáci ve výuce ve škole a v domácí přípravě. Oblíbenost programu dokládá, že ho žáci využívali z 30% i mimo školu navíc mimo povinně zadanou domácí přípravu. Učitel se zaměřoval na všechny části BL formou řízené, kombinované a individualizované výuky na základě posloupnosti jednotlivých fází osvojování cizího jazyka, tj. poslech, mluvení čtení a psaní.
Zhodnocení výukového programu ve vztahu k naplnění ŠVP konkrétní školy: Při hodnotícím ověřování efektivity a výstupní úrovně jazykových dovedností prokazatelně došlo, u většiny žáků, k individuálnímu zvýšení výstupní úrovně jazykového vzdělání jak po stránce komunikační, tak po stránce aktivní a pasivní slovní zásoby.
Na základě dotazníkového šetření vyhodnotilo tuto formu jako oblíbenou 70 % žáků.
Výukový program vnesl do výuky inovativní přístup, žáci s ním aktivně po dobu tří měsíců pravidelně pracovali. Při současných podmínkách jsme shledávali největší přínos při výuce začátečníků.
U 80 % žáků došlo v minimálně u jedné až dvou sledovaných tematických oblastí ke zlepšení, a to zejména v porozumění mluvenému projevu, nárůstu slovní zásoby a v komunikaci v cizím jazyce.
V obou jazycích, s uplatněním BL, došlo ke zlepšení úrovně, a to zejména v komunikačních dovednostech.
Máme za to, že efektivnějších výsledků by bylo možno docílit po přizpůsobení BL konkrétnímu vzdělávacímu programu základní školy, časově tematickému plánu s aktivním využíváním učebnic, které by byly v souladu s BL.
V Šitbořicích dne 14.1. 2015
PaedDr. Jarmila Novotňáková, ředitelka školy